SIDE:1    SIDE:2    SIDE:3    SIDE:4    SIDE:5    SIDE:6    SIDE:7    SIDE:8    tilbage til saxjensen.dk

Født med knallert i blodet.

Jeg er født i 1950, min far var cykelhandler i Sakskøbing.
Netop 1950 er knallertens barndom, de første 'røvskubbere' så dagens lys. Min far hentede knallerter motorer og reservedele direkte hos BFC i Skudderløse på Sjælland og solgte dem på Lolland. BFC Trollette, Lynette, Stafette osv.., og nogen kunne endda kører op til 60 km. Med nummerplade.  Forretningen gik godt. Og efterhånden kom flere modeller og mærker til, Diesella, Wohler, Derbye og SCO, for blot at nævne nogen.
Lille mig blev større og var altid ude i forretningen og på værkstedet mellem cykler og knallerter og reservedele.
Min fars forretning blev kendt på store dele af Lolland-Falster for at have nyeste modeller og ikke mindst altid at have reservedele og ikke mindst reparere dem. Vores mand på værkstedet Svend Pedersen blev efterhånden specialist i reparation af knallertmotorer, og arbejde i over 40 år hos os.
Puch og Tomos var i de første år i Danmark næsten den samme knallert. Så vidt jeg husker blev mærkerne skildt ved at Tomos blev fabrikeret i Jugoslavien og PUCH i Østrig. Vi forhandlede Tomos, Men på et tidspunkt ville PUCH gerne ind i vores forretning. På det tidspunkt var det ikke muligt at blive PUCH forhandler hvis man også havde Tomos. Men af en eller anden grund kunne vi få begge mærker. Tomos solgte bedst, men efterhånden blev Puch den mest solgte og Tomos forsvandt langsomt ud.

Endelig blev jeg  16 år, og hvad ønsker man sig så? - en knallert selvfølgelig!
Jeg havde jo i mange år kørt på knallert, men kun hjemme i vores have.. Men det var selvfølelig på gamle 'lig' men sjovt var det jo at fræse rundt .. Undtagen for naboerne. Så stor var dagen da jeg blev 16 år., og i fødselsdagsgave selvfølgelig fik en knallert: Du må gå ud i forretningen og vælge hvilken knallert du vil ha' , var min Fars og mors fødselsdagsgave! Mit valg faldt selvfølgelig på en Puch, og det blev en VS50 i grøn og creme, med sidelygter på lygtehuset og værktøjskasser på bagskærmen, og hvide dæk sider.. oheee  Min drømme knallert! Jeg havde den i flere år og kørte rigtigt mange kilometer på den.

Tiden går og vi skriver nu 1971.
I mellemtiden er mine forældre døde, og da jeg er færdig med min værnepligt ved militæret, og ny bliver det mig som skal drive forretningen videre sammen med mine brødre. Knallerten er populær som aldrig før og salget går godt.
Drengene begynder at finde ud af at PUCH knallerten kan komme til at kører hurtigere, hvis man fjerner 'plumpen' som er indsat i cylinderen for at neddrosle knallerten til 30 km. Og stemplet kan afkortes med 5 mm og at dette vil øge hastigheden. Men for mangen en ungersvend med mange tommelfingre går det galt og der skal bruges en ny cylinder og stempel. Netop dette giver mig ideen til at sælge Tun cylinder og stempel. Det er lidt ugle set blandt kolleger at gøre dette. Men forretning er forretning og ideen udvikler sig til at prøve at sælge pr. postordre. Jeg prøver at annoncerer i Jyllandsposten, og med stor susses, hvilket lægger grunden til mit postordre firma GJ TILBEHØR. Vi sælger en masse tilbehør og reservedele og selvfølgelig tuningssæt til både Puch, Yamaha og Kreidler. Men alting får jo en ende, og vi slutter da det ved lov bliver forbudt at sælge og bruge.

Mit besøg på PUCH fabrikkerne i Graz i september 1973
Som Puch forhandler blev jeg i 1973 belønnet af  O.E Andersen (Puch importør i Danmark) med et forhandler besøg  på  Steyr_Daimler-Puch A/G Werk Graz, hvilket var en utrolig stor oplevelse. Vi var rundt på fabrikken for knallerter og cykler og så hvordan  de forskellige modeller blev fremstillet. Jeg husker bl.a. tydeligt hvordan vi så en maskine 'robot' spænde et knallerthjul op automatisk, det var helt enestående på den tid. Efter rundvisningen var der fremvisning af nye modeller til både det danske marked og til andre lande. Her fik vi mulighed for en prøvetur. Også en professionel fabrikskører  gav opvisning. Puch Steyer fremstillede udover cykler og knallerter også biler (Pinzgauer)og våben (styer rifler).

Tiden ændre sig i 1984.
Puch salget af cykler og knallerter går ganske godt  i mange år, og særlig i perioden da aldersgrænsen for at kører knallert bliver sat ned til 15 år og pigerne starter med at kører PUCH MAXI. Også cykler bliver der solgt rigtig mange af, og Puch racercykler med 5 og 10 udvendige gear bliver populære.
I 1984 lukker vi vores forretning med cykler og knallerter af forskellige grunde, efter 44 år gode år med cykler og knallerter. På de følgende sider vil du kunne se nogle foto og annoncer gennem alle disse år.

www.saxjensen.dk  …  puch@saxjensen.dk